Strona główna
english
polski

Piotr Szymor



Pliki do pobrania:

Aktualności
Jest to historia naszej cywilizacji, cywilizacji zachodniej opowiedziana od XV wieku po współczesność. Od XV wieku, bo wtedy Zachód „nabiera rozpędu”, wychodzi na zewnątrz (wyprawy odkrywców), stawia na naukę, wykorzystuje na masową skalę druk, dokonuje rewolucji: przemysłowych, społecznych i religijnych. Fergusona interesuje, jak to się stało, że biedna, brudna, prymitywna (poza jednostkami) Europa, podzielona na królestwa, księstwa, hrabstwa, nadzwyczaj różnorodna – zdominowała świat, któremu kazała siebie naśladować, tak samo myśleć, tak samo organizować swoje życie, tak samo się ubierać. A chodzi o świat, w którym wszelkie prawa, by stać się hegemonem, miały najpierw Chiny (aż do XV wieku właśnie, gdy się zamknęły i wycofały z kontaktów zewnętrznych, nie decydując się na eksport swojej kultury) , potem świat arabski – długo, bo od VII wieku aż do wiktorii wiedeńskiej w XVII w.
W końcu to, co zawsze interesuje Polaków. Nasze miejsce. Pojawiamy się (bodaj jako jedyni z narodów Europy środkowej) w dwóch newralgicznych momentach: odpychając Turków pod Wiedniem w 1683 roku i bolszewików pod Warszawą w 1920 r.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.


The Lost: A Search for Six of Six Million (2006), opowieść o pięcioletnich poszukiwaniach autora na całym świecie, aby dowiedzieć się o losach krewnych, którzy zginęli w Holokauście, spotkała się z szerokim uznaniem w USA i całej Europie. Po opublikowaniu książki w bestsellerowym francuskim tłumaczeniu w 2007 r. prawa do filmu zostały wykupione przez reżysera Jean-Luca Godarda .


Bronisław Malinowski (1884-1942) należał do najbardziej charyzmatycznych przedstawicieli nauk społecznych XX wieku. Biografia uczonego napisana przez Michaela W. Younga wykorzystuje bogaty zbiór dokumentów źródłowych - listy, niepublikowane pamiętniki i rękopisy Malinowskiego. Przytacza nowe fakty mówiące o osobowości, życiu prywatnym i pierwszych latach kariery antropologa. Z kart książki wyłania się postać legendarna i frapująca w swoich wielorakich wcieleniach – jako zmienny przyjaciel i kochanek, prowokujący kolega, zagorzały kronikarz i podróżnik oraz błyskotliwy myśliciel, który rozpoczął gruntowną przemianę antropologii. Michael W. Young prezentuje wpływ potężnej osobowości i intelektu Malinowskiego obiektywnie, wykazując przy tym niezrównaną znajomość tematu.


Książka Bockrisa to fascynująca biografia człowieka-legendy, prekursora popartu, najsłynniejszego i najbardziej kontrowersyjnego amerykańskiego artysty. Warhol zrewolucjonizował współczesną sztukę, wykorzystując jako źródło inspiracji przedmioty codziennego użytku, fotografie znanych ludzi, slogany reklamowe. Jego powielane reprodukcje puszki Campbella i zdjęcia Marilyn Monroe, początkowo uznane za kicz, są dziś wystawiane w galeriach sztuki na całym świecie. Ale Warhol prowokował nie tylko jako artysta. Ten zamknięty w sobie i podobno chorobliwie nieśmiały człowiek również swoje prywatne życie zmienił w nieustanny happening. Tworzył ikony popkultury i szybko sam stał się ikoną. W latach 60. i 70. był bożyszczem artystycznej bohemy Nowego Jorku. Dlatego książka Bockrisa jest także pełną pikantnych szczegółów opowieścią o ludziach blisko związanych z Warholem, o muzykach, malarzach i oryginałach, których zawsze przyciągał jak magnes. Książka Bockrisa to nie tylko biografia genialnego artysty, ale też niezwykły portret pokolenia Trumana Capote’a, Lou Reeda i Nico.


Howard Barker (ur. 1946) brytyjski dramatopisarz i poeta, współczesny klasyk, autor kilkudziesięciu sztuk teatralnych. W jego poetyckim teatrze przeważają tragedie, jako gatunek lepiej według autora oddający kondycję współczesności; rozgrywające się poprzez obnażone, analizowane tutaj reakcje, często w sytuacjach wynikających z historycznego okrucieństwa. Teatr Barkera, nie porusza się w płaszczyźnie socjologicznej, nie zatrzymuje się na poziomie teatru krytycznego wobec zjawisk społecznych – sięga głębiej, nawet poza granice moralności, badając mechanizmy rządzone pragnieniami. „Europejczycy” to ważna sztuka w dorobku artysty, ale też nadal aktualna w odniesieniu do wciąż kształtującej się nowej Europy. Miejscem akcji jest Wiedeń po zwycięstwie nad Turkami, a tematem próba odrodzenia i wola stworzenia nowej tożsamości. „Nigdy nie jest za późno, by ubiec śmierć Europy” (z „49 kwestii w sprawie teatru tragicznego”).